For Better Performance Please Use Chrome or Firefox Web Browser

راهنمای حل مشکلات محصولات نانوایی

پیشگفتار مولفین:

هر از چند گاه یکبار و به هنگام تهیه محصولات تهیه شده از آرد، مشکلاتی بروز می نماید که بعضا ناشی از عیوبی است که در حین تهیه آنها و بدون هیچ دلیل مشخصی ایجاد شده اند و در بسیاری از موارد این دسته از مشکلات را صرفا با ایجاد تغییر در ترکیب محصول ویا شرایط فرایند و اینکه مهمترین معیاری که باید در نظر گرفته شود چیست، می توان برطرف نمود. ارائه راه حل برای مشکلات موجود در صنعت نانوایی از جمله اموری است که همواره مورد توجه متخصصین این رشته یعنی افرادی که بخوبی قادرند که کیفیت از دست رفته را به جای خود باز گردانند و با ایجاد تغییر در ترکیب و یا فرایند محصولی با کیفیت مناسب تولید نمایند، می باشد. در این میان برای کسانی که از چنین تخصص هایی برخوردار نمی باشند، گاهی این مشکلات می تواند دردسر ساز باشد که چندان غیر عادی نیز بنظر نمی آید. بدیهی است با اتخاذ روشهای علمی و بررسی کنجکاوانه می توان به حل بسیاری از مسائل امیدوار بود. معمولا متخصصانی که در این زمینه فعالیت می نمایند از توان و تجربه کافی برخوردر هستند واین توانایی را دارند که هر مشکلی را قبل از وقوع در یابند و به کتب مرجع یا دیگر متخصصان مراجعه نمایند. این کتاب تا حد زیادی وامدار کلیه دانشمندان، صنعتگران و دست اندرکارانی است که در انجمن تحقیقات نانوایی بریتانیا و انجمن تحقیقات آرد و نان فعالیت داشته اند. در طول پنجاه سال گذشته این افراد با مشکلات متعددی در این صنعت دست و پنجه نرم کرده و راه حل های بسیاری برای مشکلات یافته و آنها را به ثبت رسانده اند تا در مواقع ضروری در هختیار دیگران قرار گیرند. در این کتاب این امکان فراهم شده است تا این یافته ها جمع آوری و به روز شده و با توجه به تجربیات نویسندگان کتاب تکمیل گردند. در پایان امید است که ثمره این تلاشها مورد توجه قرار گرفته و محتویات کتاب این امکان را فراهم آورد تا خوانندگان آن نیز به جرگه متخصصان نانوایی بپیوندند.

پیشگفتار مترجمین:

قصه پر ماجرای کشت، داشت و برداشت دانه های غلات، داستان تواصع و فروتنی و در عین حال غرور است. از آن هنگام که دانه در پناه دستهای نوازشگر کشتگر پیر، متواضعانه سر بر آستان خاک می سپارد تا آن همگام که با فامتی راست در برابر باد می ایستد و زیبایی محسور کننده خود را به رخ می کشد تا دگر بار به سراغ او آیند و این بار پاکتر از گذشته دل به آسیاب و آسیابان بسپارد و با تحمل زخم و آتش در نهایت قوت غالب سفره ها گردد، همه بخش هایی جالب از این داستان بلند و زیبا هستند. همین زیبایی بوده است که بشر را سالیان دراز به سوی خود کشانده تا هر چه بیشتر شکوه و عظمت خداوند را در تک تک دانه ها نظاره گر باشد. تعابیری همچون "نان زندگی است" و "کسی که گندم می کارد راستی می افشاند" تلاشهایی بوده است که بواسطه آنها انسانها یعنی خوشه چینان این خرمن عظیم، قدر شناسی خود را بیان نمایند. این فضا را مولوی چه زیبا و هنرمندانه در ابیاتی چند بیان می نماید:

گندمی را زیر خاک انداختند                       پس زخاکش خوشه ها بر ساختند

بار دیگر کوفتندش ز آسیا                            قیمتش افزون و نان شد جانفزا

باز نان را زیر دندان کوفتند                        گشت عقل و جان و فهم سودمند

در این میان، مشکلات بزرگی نیز گاه و بیگاه رخ می نمایند که ارائه را حل برای آنها گذشته از آنکه از همه کس ساخته نیست، به شکل مدون در دسترس نیز نمی باشند. کتاب ارزشمند "راهنمای حل مشکلات محصولات نانوایی" همانگونه که دو نویسنده محترم آن در مقدمه بیان کرده اند، این امکان را در اختیار دست اندرکاران بخش غله و نان قرار می دهد تا از تجربیات گرانقدری که در این زمینه وجود دارد استفاده نمایند.

نمای روی جلد

فهرست مطالب

کتاب شایسته تقدیر استان اصفهان

Books
ماه: 
October
سال: 
1387

تحت نظارت وف ایرانی